Çocuk Resimleri Analizi
Üstün zekalı bir öğrencinin resim analizleri ve uzman yorumları.


Üstün Zekâlı ve Yetenekli 3. Sınıf erkek öğrenciden ev hayatı, okul hayatı ve istediği bir konuda toplam 3 resim çizmesi istendi. Resimleri çizerken, “Bu bir ödev olduğu için kendimi çizmek istemiyorum bunun yerine başka çocukları çizeceğim” dedi.
Aşağıda okul hayatı ile ilgili çizdiği resim görülmektedir.
Şekil-1
Şekil-1’de çevrimiçi derse bağlanan Efe Pro lakaplı hayali bir öğrencinin çalışma masası görülmekte. İlk dikkat çeken şey Efe’nin kamerasının kapalı olması ve bilgisayar yanındaki telefon. Öğrenciler arasında uyuyan, şarkı söyleyen ve sakız çiğneyenler var. Ayrıca masada bir bardak su ve kitap da var. Karşı tarafı beyaz bir duvar olduğu için boyamamış. Bilgisayara bağlı duran fare ve kablosu olması gerekenden daha büyük çizilmiş. Öğretmenin elleri ve ayakları yok. Boyamalar özensizce yapılmış.
Anladığım kadarı ile bu resim çizme işini kendisine angarya olarak algıladığı için biraz sıkılmış. Kendisini çizmek yerine hayali bir arkadaşını çizip aslında yapmak istediği şeyleri sıralamış. Tahtada yazan basit matematik işlemiyle, dersten sıkıldığını ve kamerayı kapatarak kendi ilgi alanlarıyla uğraşmak istediğini göstermiş. Bilgisayar faresinin olması gerekenden büyük çizilmesi de teknoloji ile arasındaki bağın kuvvetli olduğunu düşündürüyor. Öğretmenin ellerinin ve ayaklarının olmamasını da okul ile arasındaki bağın zayıflığı ile yorumlamak mümkündür.
Aşağıda ev hayatı ile ilgili çizdiği resim görülmektedir.
Şekil-2
Şekil-2’de de hayali bir arkadaşının ev hayatını çizmiş. Bu resimde evleri camdan yapılmış birer ağaç olarak çizdiğini ve yukarıda yeşilliklerin arasında görünen ağaç benzeri yapıların aslında başka evler olduğunu söyledi. Resmin sağındaki sarı bölge kum, mavi bölge ise deniz. Sol taraftaki boyanmamış bölgenin beton olduğunu aslında griye boyayabileceğini ama üşendiği için boyamadığını da söyledi. En solda çocuk parkı var ama içinde virüsler oynuyor. Çocuklar ise pencereden parka bakmakla yetiniyorlar. Anne mutfak ile uğraşırken abla uyuyor küçük kardeş ise kahramanımızın sırtına çıkıp yaramazlık yapıyor. Su ve yemeği neden mutfak dışında çizdiğini soruduğumda “ Onlar temel ihtiyaçlar ve dışarıdan geliyorlar” dedi. Kendisinden küçük kardeşi yok.
Bu ikinci çizdiği resimde biraz daha sıkıldığı için boyamaların daha da özensiz olduğunu gördüm. Resmin sağ tarafında deniz ve kum çizmesi ve çocuk parkında virüslerin geziyor olmasını salgından bir an önce kurtulup normal hayata dönme isteği olarak yorumladım. Ev hayatını resmin merkezine konumlandırması ise iç dengesinin olduğunu gösterirken, karakterlerin ellerinin ve ayaklarının olmamasını özgüven eksikliği olarak düşündüm.
Aşağıda kendi istediği bir konuda çizdiği resim görülmektedir. Boyama yapmaktan sıkıldığı için bu resmi Paint programı kullanarak yaptı.
Şekil-3
Şekil-3’de ülkeleri bayrakları ile temsil eden birer top şeklinde çizilme fikrinin kendisine ait olmadığını ama soğuk savaşı anlatan yukarıdaki resmin tamamen kendi tasarımı olduğunu söyledi. Ülkeleri batı ve doğu bloğu olarak ayırdığını İsviçre’yi tarafsızlık politikası izlediği için yukarıdan olayları izliyormuş gibi çizdiğini söyledi. Japonya’yı teknoloji ile arası iyi olduğu için ufo içinde hayal ettiğini, batı bloğunda Avrupa birliğini çizerken, doğu Avrupa ülkelerinin içinde bulunduğu hayali bir bayrak da çizdiğini söyledi. Türkiye ve Küba’yı nükleer füzeler ile birlikte çizdiğini ama Küba’daki füzelere hiçbir zaman nükleer başlıklarının takılamadığını bu sebepten dolayı baş kısmını Küba’nın hayali olarak çizdiğini de ekledi. Paint programını kullanmaya daha yeni başladığı için bazı hatalı çizimler olduğunu söyledi. Batı bloğunda Güney Kore üzerindeki sarı kırmızı bayrak ile temsil edilen ülkenin neresi olduğunu sordum. “Bir zamanlar Güney Vietnam diye bir devlet vardı ABD savaşı kaybedince kuzey tarafından işgal edildi” dedi.
Bu resim sayesinde öğrencinin entelektüel birikime sahip olduğunu ve bunu ifade etmenin yollarını aradığını düşünebiliriz.





